Ai simțit vreodată că ești copleșit sau că se profită de tine?
Probabil ai auzit deja că trebuie să înveți să spui “NU” mai des.
La urma urmei, ai avea mai mult timp să te concentrezi asupra sarcinilor prioritare. Însă nu vrei să fii văzut drept o persoană cu care e dificil de colaborat. Toată lumea spune că ar trebui să o faci, dar nimeni nu îți spune cum să o faci concret.
În acest articol, vei regăsi sugestii utile despre cum să spui „NU” la locul de muncă fără să te simți vinovat. Timp de citire 12 min
De ce evităm să spunem „nu”?
Înainte de a trece la sfaturi concrete, este important să ne dăm seama de ce avem o problemă cu refuzul. Există multe situații în care este complet justificat să spui „nu”, cum ar fi:
- termene limită nerealiste;
- ceva ce pur și simplu nu face parte din sarcinile tale (mai ales când ar trebui să te ocupi de sarcini care sunt în fișa postului tău și pe care trebuie să te concentrezi);
- cererea de a face ceva într-un mod care s-a dovedit a fi ineficient;
- ai deja prea multe lucruri pe listă.
Cu toate acestea, oamenii încă ezită să o spună, din teama de conflict sau de a fi etichetați drept “colegi cu care este dificil de lucrat”.
Nu vrem ca cineva să fie dezamăgit sau supărat pe noi, vrem să fim agreați. La urma urmei, încă de mici am fost învățați că a spune “NU” este nepoliticos.
Dr. Vanessa Bohns, profesor și doctor în comportamentul organizațional la Universitatea Cornell, ne învață că una dintre nevoile noastre fundamentale este conexiunea socială și sentimentul de apartenență. Refuzul se simte ca o amenințare pentru relațiile noastre și pentru acel sentiment de conexiune.
Deloc surprinzător, femeile sunt mai predispuse să accepte, chiar dacă nu asta își doresc. Dr. Mary McKinney afirmă că “a spune ”NU” este mai dificil pentru femei din cauza presiunilor societății de a fi agreate de ceilalți. Bărbații sunt în continuare percepuți drept agreabili dacă sunt asertivi, în timp ce femeile sunt mai susceptibile spre a fi văzute ca fiind agreabile dacă se conformează acestor reguli sociale.” Această presiune este și mai mare pentru femeile care fac parte din diverse minorități.
A refuza este însă o artă delicată. Sunt multe lucruri de care trebuie să ții cont pentru a o face corect la locul de muncă.
Ce să faci când vrei să spui “NU” la locul de muncă, într-un mod politicos și fără să te simți vinovat?
Regândește cum percepi refuzul
Primul pas este să reformulezi modul în care te gândești să spui “NU”. A refuza un lucru care nu contează înseamnă, în esență, a spune “DA” unui lucru im portant pentru tine, cum ar fi o sarcină prioritară pentru care ai nevoie de timp.
Înseamnă că îți respecți timpul și vrei să decizi modul în care îl petreci. Nu este nimic în neregulă cu asta și nu te face o persoană rea. Timpul și energia ta sunt resurse limitate, așa că trebuie să alegi cu înțelepciune pe ce le vei consuma.
Folosește un ton asertiv, dar politicos
Acordă atenție tonului și limbajului corpului. După cum spunea autorul Jonathan Price, tonul este cea mai grea parte din refuz. Pe de o parte, ar trebui să fii direct și asertiv și să spui un “NU” ferm. Pe de altă parte, ar trebui să fii plăcut și politicos. Încearcă să ai un ton neutru. Nu este o sarcină ușoară, dar găsirea echilibrului potrivit este crucială.
Dacă ceilalți ar trebui să aleagă între a crede cuvintele tale și limbajul corpului tău, este mai probabil să îl aleagă pe cel din urmă. A învăța să recunoaștem indiciile limbajului corporal este o abilitate utilă în a cunoaște adevăratele intenții ale cuiva, chiar dacă putem recunoaște multe dintre ele instictiv.
Așadar, acordă atenție limbajului corporal:
- limbajul corpului care spune “NU”: încrucișarea brațelor și a picioarelor, așezarea pe spate, întoarcerea trunchiului și a picioarelor, postură închisă, etc.
- limbajul corpului care spune “DA”: aplecare în față, postură deschisă, așezare în poziție verticală, dar confortabilă, mișcări entuziaste ale mâinilor, etc.
Propune o alternativă
Nu oferi un refuz categoric. Propune o alternativă. Chiar dacă teoretic vei refuza să faci ceva, în acel moment, vei părea totuși de ajutor. În loc să spui “nu voi putea face asta”, încearcă ”nu sunt disponibil acum, dar mi-ar plăcea să fac asta joi, când termin sarcina pe care o am momentan.”
Oferă-i recunoaștere celeilalte persoane
Un pic de empatie funcționează; în ciuda faptului că îi refuzi, vei dori totuși să menții o relație bună cu colegii tăi. Încearcă să vorbești întotdeauna cu compasiune și să faci oamenii să se simtă ascultați. Folosește expresii precum “îmi dau seama/înțeleg că…”. De exemplu, “înțeleg că ești cu adevărat ocupat și mi-aș dori să pot ajuta, dar programul meu este complet plin.”
Blochează-ți timp în calendar pentru perioadele în care ești ocupat
Dacă dorești să spui “nu, sunt ocupat” fără să o verbalizezi, blocarea calendarului de lucru poate fi răspunsul. Ajută la evitarea confruntărilor, cee ace este pentru mulți un plus. Blochează-ți intervalul de timp în care nu dorești să fii deranjat, asigură-te că nu ai calendarul setat să fie privat și că alții îl pot vedea și lasă-l să vorbească în numele tău.
Exersează
Exersează să spui “NU” în situații care nu sunt cruciale pentru viitorul tău, cum ar fi să îl refuzi pe un agent de vânzări care încearcă să te determine să cumperi ceva ce nu-ți dorești. Acest lucru te va ajuta să îți construiești încrederea în a spune “NU” atunci când contează cu adevărat. Poți chiar să repeți spunând-o în oglindă dacă acest lucru funcționează pentru tine.
Cântărește costurile și beneficiile
În gestionarea corectă a timpului este important să știi cum să-l petreci în cel mai bun mod posibil. Să îți termini sarcina individual sau să îți ajuți colegul de serviciu? Depinde de situație. A spune “DA” la orice, indifferent cât de puțin timp ar presupune sarcina, îți întrerupe concentrarea și capacitatea de a lucre. Și indifferent cât de mult ai vrea să ajuți, uneori pur și simplu nu ai abilitățile potrivite pentru a finaliza o sarcină cu succes. Nu toate sarcinile sunt lucruri pe care le poți face sau pe care ar trebui să le faci.
Pe de altă parte, ajutorul poate întări legătura dintre tine și coechipierii tăi sau te poate ajuta chiar să-ți dezvolți abilitățile.
Nu toate situațiile sunt simple și va trebui să cântărești potențialele costuri și beneficia ale acceptării sau refuzului de a îndeplini o sarcină.
Pregătește-te pentru un posibil feedback negativ
Indiferent cât de amabil și bine întemeiat a fost refuzul tău, unii oameni nu îl vor accepta în totalitate, mai ales dacă este prima dată când stabilești niște limite cu ei. Fii pregătit mental pentru această opțiune și înțelege că nu are nimic de-a face cu tine.
Autoarea Holly Weeks, spune: “Puteți influența modul în care reacționează cealaltă persoană, dar nu puteți controla răspunsul.” Acțiunile celorlalți oameni nu sunt din vina ta – fiecare este responsabil pentru propriile sale reacții.
Ce să NU faci când spui “NU” la locul de muncă
Nu intra în prea multe detalii
Ar trebui, desigur, să oferi un motiv pentru refuzul tău, dar nu trebuie să intri în prea multe detalii. Nu trebuie să îți expui întreaga viață. “Îmi pare tare rău, dar managerul meu mi-a dat o altă sarcină și deja lucrez la un proiect mare și îmi este greu să termin totul și nu ajung niciodată acasă înainte de ora 20:00 și sunt atât de oboist că abia mai gătesc, așa că practice trăiesc din cafea și mâncare la pachet și…” este prea mult.
“Mulțumesc că m-ați contactat, dar trebuie să termin proiectul prioritar la care lucrez, așa că, din păcate, nu aș putea să vă ajut” este suficient.
Nu exagera cu scuzele
Nu spune “îmi pare rău” de prea multe ori. De fapt, este mai bine să evitați să o spuneți și să transformați declarația “îmi pare rău” într-o declarație “mulțumesc” ori de câte ori este posibil. De exemplu, spune “mulțumesc pentru răbdare” în loc de “îmi pare rău pentru așteptare”
Nu te simți presat să răspunzi imediat
Dacă o situație este complexă, nu trebuie să ai răspunsul imediat. Este complet în regulă să te gâbdești la asta, să cântărești toate opțiunile și să verifici calendarul. Nu-ți fie teamă să spui “Am nevoie de ceva timp să mă gândesc la asta, pot să revin la tine?”
Nu da speranțe false că te vei răzgândi
Dacă știi deja care va fi răspunsul tău, nu ezita să-l oferi. Va fi mai greu odată ce trece timpul, mai ales dacă ești o persoană anxioasă. Chiar și dacă nu ești, această povară mentală va adăuga un stres suplimentar. În plus, este mai corect și pentru cealaltă persoană, deoarece va avea mai mult timp să găsească o alternativă.
Sugestii suplimentare pentru situații specifice
După ce am acoperit elementele de bază, iată câteva sugestii despre cum să spui “NU” în anumite situații de lucru.
A-i spune “NU” șefului tău
Să-i spui “NU” șefului tău poate fi dificil. La urma umei, este intimidant să refuzi pe cineva care te poate concedia. Cel mai bun mod de a face acest lucru este să discuți despre priorități.
- Mulțumește-i că s-a gândit la tine – este bine că vrea să te implice în proiecte noi și interesante.
- Explică-i la ce lucrezi acum și cum această nouă sarcină va afecta proiectele actuale
- Întreabă ce proiecte ar trebui să aibă prioritate
Răspunsul poate arăta cam așa: “Îți mulțumesc că te-ai gândit la mine pentru asta. Dacă aceasta este o prioritate, pot începe să lucrez la ea chiar acum; totuși, va impinge cu 2 luni termenul limită al proiectului la care lucrez.”
A-i spune “NU” colegului tău de serviciu
Mulți oameni au o problemă în a-și refuza colegii, deoarece nu vor să fie percepuți drept răuvoitori și că nu vor să ajute un coechipier care are probleme. Poți evita acest lucru fiind cât mai sincer posibil.
Dacă nu ai nicio experiență într-un proiect pe care îți cer să-l preiei, spune asta. Dacă minți și ești prins, îți va deteriora relația.
A le spune “NU” angajaților tăi
Este important să urmezi instrucțiunile pentru ca un proiect să reușească. Dar, oferind un “NU” categoric sugestiilor angajaților tăi nu va crea o atmosferă de lucru pozitivă. În schimb, mulțumește-le pentru sugestiile lor și încearcă să explicit de ce faci lucrurile așa cum le faci. Încearcă să transformi acel “NU” într-un “DE CE”. Sugestie: nu îi trata cu superioritate în timp ce faci acest lucru.
Concluzie
A spune “NU” la locul de muncă nu este ușor, însă este adesea necesar. La fel ca în viața personală, trebuie să stabilești limite și să te protejezi. Nu te scuza excesiv și nu ceda presiunii de a pune nevoile altora înaintea nevoilor tale.
Este o abilitate care se învață în timp. Există lucruri pe care le poți face și care te pot ajuta, cum ar fi sugerarea de alternative sau recunoașterea meritelor celeilalte persoane. Însă pe termen lung, doar practica va duce la îmbunătățiri.